dimanche 17 novembre 2013

D-ale scolii, aia "mari"

A, cu aia "mari" e alta poveste, anul asta am un fabulos grup de 32 de ei, nu mai e loc nici sa respiri in clasa, dar sunt cei mai buni la engleza si in general, ce mai, la crème de la crème. Iar ma apuca pe mine gandurile ca ce am pregatit e foarte usor pentru ei, mai ales ca nu le vorbesc decat in engleza, si baga tare, cu literatura, citit, ascultat fara fise alea alea. Ii vad ca tin pasul cum trebe, deci ma felicit, pentru prima oara tintesc drept si oblu si reusesc sa ii interesez si sa mai si plusez cu ceva.
 
Vad ca de fapt nu am tintit drept si oblu cand cativa elevi ma iau la sfarsitul unei ore si imi zic ca chestiile de care ziceam eu ca-s dificile li s-au parut usoare, si vice versa. Am renuntat sa mai tintesc de orice fel, fac ce am planificat sa fac si basta.
 
Sunt genul de elevi carora le zici o data ceva si tin minte pana la sfarsitul anului, trebile decurg normal, e perfect ce mai. Am cinci ore cu ei, din care 3 martea, din care doua de la 3 jumate la 5 jumate, cand ultima ora is atat de epuizati ca doua eleve la sfarsit plangeau de oboseala. Am schimbat placa, si martea ii litaratura si ultima ora filmul despre care citisem inainte. Am apucat sa fac cu ei Animal Farm, 1984, ceva fragment din Conan Doyle despre Sherlock Holmes, le-am dat strategii de lectura si le zic de fiecare data ca cititul intr-o limba straina se face la mai multe nivele, nu o sa inteleaga acum la fel de bine ca atunci cand citesc in franceza, dar tot sunt care se streseaza ca niste stresati ca nu inteleg fiecare cuvant. Le zic chestia asta la fiecare curs.
 
Sunt si inteligenti natural pe deasupra, ca atunci cand citesc tre' sa determine cine, ce, cand, unde, pozitia naratorului si ce iese in evidenta si eventual mesajul textului per ansamblu. Le-am zis ca atunci cand citesc si interpreteaza fiecare are alta opinie, si e normal, nu e chestie de bine sau rau in interpretare, si tine de cultura lor generala si de feelingul vizavi de text. Si scoate mai draga unul o chestie la care desteapta de mine nu se gandise nicidecum, in legatura cu Animal Farm, fragmentul cand noii lideri le expun regulile de la ferma. Na, vedem toate animalele cu nume cu tot, ce inseamna, porcii, ca sunt populatia care nu stie ce vrea, oile behaie in gura mare si nimeni nu mai intelege nimic si cainii tin locul politiailor. Si zice destepul asta ca oile sunt ca jurnalistii. Mai, si ma gandesc eu cum are dreptate si cum i-am zis ca ii destept si cum o sa ii iert cam multe dupa faza asta, ca e cam agitat el de felul lui si glumet. Creca i-o picat bine, ca de atunci parca s-a mai si calmat.
 
Mai este unul care atat de bine vede chestiile din texte ca ma sperie. Are niste interpretari super originale si inteligente, desi e cam discret in rest. Tace si face. Altul vorbeste o engleza cu un accent englezesc de ma da pe spate, a stat nush cati ani in Anglia, dar e cam lenes. I-am bagat pe gat Life of Pi, si a citit dragul de el totusi cinci capitole pe care mi le-a rezumat pe o foaie. Fain. Mai e o fata care si-a luxat glezna intr-o zi, si mi-a zis ca nu se duce la doctor ca tre' sa lipseasca de la scoala si nu vrea. Am tot insistat ca daca o lasa asa, o sa trebuiasca sa lipseasca probabil si mai mult, si a doua zi nu a fost de dimineata la ore, chestie pentru care s-a scuzat vreo 5 minute. Is nebuni unii, adorabili, dar nebuni.
 
Martea le duc biscuiti cand avem orele alea doua una dupa alta, facem o pauza de 5 minute si luam "goûter", abia asteapta, si ei, si eu.
 
Mai vin sa ma vada ex aia de a patra, simpaticii super agitati, dar cu care ma intelegeam asa de bine, ca madam, anul asta nu e ca si cu dumneavoastra, ca facem numai exercitii alea alea. Le zic ca fiecare profesor are stilul lui, si ca au ce invata de la fiecare. Nu-i treaba mea ce fac altii. La intalnirea individuala cu parintii astora mari, patru dintre ei mi-au zis ca le plac cursurile mele, patru din 25 cati am vazut e destul de bine, ma asteptam la remarca asta de la unul, maxim doi. Se mai intrebau si daca nu e prea greu, le-am explicat inca o data cum sta treaba cu contactul cu limba sraina la mai multe nivele, ca pot sa dau un text de-al lor alora mici si daca gasesc cine, cand, ce, unde si doua-trei detalii, inseamna ca pot sa citeasca textul la nivel A2 si ca eu sunt multumita.
 
Am observat o chestie care ma ajuta destul de mult (nu de fiecare data, dar de cele mai multe ori functioneaza impecabil), cand le zic sa se linisteasca sau sa taca, le multumesc dupa aia. De exemplu cand intra in clasa, nu le zic nimic, astept sa se calmeze, cand toti is linistiti le zic "thank you", si numai dupa aia "good morning/afternoon". Merge bine si individual, mai ales cu aia micii, lor le zic in franceza sa se calmeze, si le zic "merci" si prenumele. Se linistesc mai mult de 3 minute, si dupa aia ajunge sa ma uit la individul respectiv si se calmeaza fara sa mai zic nimic. Sunt a do ra bili.

Aucun commentaire:

Cât câcat de timp liber fara retele sociale

Mi-am dat seama, nu cu uimire maxima, ci asa, moderata, ca nu am nevoie de facebook ca sa imi incep ziua, sa ma cac, sa imi pierd timpul in...