mardi 18 mai 2010

De lins pe dejte

Sa se noteze ca jobul de mamica nu consta numai in momente de linistire a pruncului, schimbat scutece si cumparat jucarii, ci ma implica si latura inaltatoare de a bucatari (de facut curat nici nu pomenesc, ca o sa ma topesc de fericire).

M-am gandit la voi, cei care, ca si mine, considerati timpul petrecut langa oale si cratiti un privilegiu, si va dau un motiv in plus pentru asta. Se cheama Hachis Parmentier. Cine e Hachis si ce face: e un fel de varza à la Cluj (francezilor le explic ca varza à la Cluj e un hachis parmentier), de 2 straturi numai, varza am inlocuit-o cu un piure mai tare, ca asa e versiunea originala, stim cu totii ca francezii au inventat totul si ei au ultimul cuvant.

Principiile hachis-ului astuia sunt total ochiometrice si subiectiv-gustative, sunteti liberi sa il imbunatatiti cum vreti, da sa nu ii spuneti Hachis Parmentier, conform ideii ca un croissant care are ciocolata in el nu mai e croissant, ci Pain au Chocolat. Primul DECI, ce va zic eu e varianta Hachis Parmentier à la Ioana, verificat si aprobat de francezul meu, al doilea DECI, nu e chiar asa de rau.

Sa vedem de ce aveti nevoie pentru asta: calculat numarul de persoane care se vor infrupta din el, si ales un vas de iena sub forma de tava care sa mearga la cuptor. Juma din vas se va umple cu carnea tocata, si restul pana la marginea de sus, cu piure. A se calcula cu de la sine putere si stiinta de cata carne aveti nevoie si de cat piure. Eu pentru 2-3 portii pun cam 700 de grame de ambele, plus 2 morcovi rasi, sau 3 daca e prea putina carne si nu am vazut asta cand faceam cumparaturile.

Carnea: jumate de vita (tocata), jumate de porc (tocata) + 2-3 morcovi rasi, care conteaza in cele 5 fructe si legume zilnice, si inlocuiesc cu succes o parte din carne, rezulta ca e si mai ieftin, deci numa' bine
Piure: normal, o tzar mai tare, sa nu se amestece cu carnea, nici un secret de fabricatie aici, in afara de un pic de praf de nucsoara adaugat face sa miroasa exotic, a nu se exagera, ca ii destul de tare la gust. Pentru mine normal e cu lapte, sare, unt si o tzar de smantana, asta cand il faceam in varianta clasica, varianta frantuzeasca e: iau plicul cu fulgi, il vars intr-un bol, pun lapte, il bag la microunde 5 minute, si gata...

Proces: o ceapa normala catre faina se face bucatele mici (sau pestisori, conform imaginatiei fiecaruia), se prajeste in ulei incins, impreuna cu morcovii rasi. Cat timp se prajesc astea de obicei, la mine e relativ, adica pana ma plictisesc sa le amestec. Cand va plictisiti/considerati ca e gata, puneti carnea tocata (ambele), si mestecati. In loc de sare si piper eu pun praf pentru friptura (de il import din Romania, deci se gaseste) - dupa gust. Mai pun niscai Tabasco (pentru amatorii de gusturi salbatice) si bulion, totul sa se lege armonios, fara sa fie prea lichid, nici vartos-vartos. Ultima data am pus la sfarsit in carne niste patrunjel tocat, ca mai aveam prin frigider, super bun gust i-a dat. Cand carnea e prajita, mai gust o data, sa fiu sigura ca nu e ocna de sare sau ceva, si mai atenuez/imbunatatesc aromele dupa inspiratia de moment.

Pun amestecul in recipientul care merge la cuptor, si pe deasupra piureul. Cam doua dejte de carne, doua de piure. Cand am chef si nu uit, rad niste cascaval pe deasupra, sa se intinda fain cand se topeste.

Pun la cuptor, vreo 30-40 de minute, ca sa se imbine gusturile numai, ca totul e deja facut, pe la 180-200 de grade, nu mai stiu cat e asta la cuptor cu gaz, da zic ca nu tre' sa fie prea tare focul, am incredere ca gasiti combinatia castigatoare. Ma mai uit la el din cand in cand, ca al meu cuptor arde in fund, si ajustez pozitia recipientului in functie de.

Il mancam cu salata verde. Foarte foarte bun bun, economic si rapid de executat, cele 3 conditii sine qua non ca sa ma produc in bucatarie.

Nu am poze, ca tocma' am facut unul saptamana trecuta, da daca va aventurati si faceti poze, sa imi trimiteti si mie sa vaz ce-o iesit (promit laude pozitive exclusiv).

3 commentaires:

Nashica a dit…

Saptamana viitoare iti spun cum a iesit. Super buna, cu siguranta! Thanks.

Dan a dit…

... si iese ca un fel de musaca dar nu de vinete ci de cartofi si nu din cartofi taiati felii si prajiti putin, ci din piure. Dar de la "hachis"-ul lor la musaca e drum lung pe care ei nu se încumeta sa-l faca pentru caci când vin la noi manânca musaca, cer reteta, iar la ei noi mâncam... tot "hachis".

Ioana a dit…

@nashica: neaparat vreau poze, si impresii 'la cald' :)

@Dan: asta pentru ca ei sunt sursa si originea la mai tot. Sa stii ca si de zacusca stiu, daca la zici 'ratatouille froide', si zambesc usor superior de genul 'aha, da, cum de nu ne-am gandit sa o servim cu baguette la apéro...'.

Cât câcat de timp liber fara retele sociale

Mi-am dat seama, nu cu uimire maxima, ci asa, moderata, ca nu am nevoie de facebook ca sa imi incep ziua, sa ma cac, sa imi pierd timpul in...