mercredi 18 janvier 2012

D-ale scolii

Ma gandesc sa ma zic una alta despre ce fac eu cu astia marii si micii de la scoala, ca de mult nu am mai dat raportul in public.

Cu non francofonii non anglofonii am avut o faza draguta: voiam sa spuna ca Tom nu poarta palarie, si nu reuseau sa zica "hat", asa ca le-am facut un semn cu mainile deasupra capului, la care unul din romani raspunde suav si inocent "caaasaaa". No bine, nu poarta casa in cap, uita-te in caiet la vocabular samd.

Cu aia micii am facut o autoevaluari, pe competente: sunt capabili sa caracterizeze fizic o persoana (da, nu, in curs de aprofundare), si a mers destul de bine, desi cam jumate din clasa au zis 'in curs de aprofundare' si facem descrieri de cam o luna, in ritm de patru cursuri pe saptamana. Le-am mai facut si un punct de metodologie pentru strategii de lectura (sa se concentreze asupra cuvintelor cheie, asupra cuvintelor transparente si dupa aia sa isi ordoneze ideile ca sa prezinte documentul la oral), a mers destul de bine, desi tre' sa verific ca le-au invatat si ca recontextualizeaza cum trebuie la urmatoarea lectura.

O activitate pe care am vrut-o mai decontractanta cu aia marii, a fost un concurs de gasit si corectat greseli, le-am dat 9 fraze, cate trei grupate pe dificultate, au fost cam multe, asa ca pe la sfarsit a fost un haos cam mare, toti urlau cate puncte au pariat, si ca is cei mai tari, au cam trisat, da' am avut grija sa le recopieze in intregime, si le-am dat si bomboane castigatorilor, cate doua, la restul cate una, ca cica le-a placut. O sa remediez lungimea activitatii, dar cum a mers bine, o sa o fac si cu restul.

Am inteles in sfarsit cum trebuie lucrat cu ei, ca sa fie capabili sa realizeze activitatea finala, conform metodologiei in vigoare (ii zice "final task"). Daca e la oral, trebuie sa ii antrenez inainte, sa faca aceeasi chestie, dar in mai mic, ca sa capete incredere, daca e la scris, trebuie antrenati la fel, dar in scris. Taskul asta final e o recapitulare a competentelor pentru care i-am antrenat, si a cunostintelor dobandite pe parcurs (vocabular, structuri gramaticale etc).

Nu mai lucrez decat in competente si cunostinte, si ma gandesc inainte cum si cat sa fac cu ei ca sa fie capabili sa le puna cap la cap si sa iasa ceva cumsecade. Mai adaug si umpicut de extralingvistic, adica toate taskurile tre' sa fie apropiate de situatii reale, cu care se pot intalni in viata de zi cu zi (sa lase un mesaj oral la telefon, sa prezinte un prieten intr-un fel convingator ca sa intre intr-un club exclusivist - un fel de referinte-, sa prezinte un alt prieten unui editor de revista de aventuri ca sa scrie un articol despre el etc).

La punctul cultural, cu aia de a patra am facut exploratori (Armstrong, Sally Ride), cu aia micii, scolile in Anglia si cu aia de a treia ceva anunturi de joburi pe un site amazingjobs.com de prin State, unde erau tot felul de extravagante, gen "luxury bed tester", "professional traveller" si "ice cream taster".

Nu imi place ca inca pronunta "à la française" cam tot timpul, asa ca o sa fac un test de oral, o sa le dau 10 cuvinte pe o lista, sa le pronunte, un punct pe cuvant, o nota din zece. Doar cuvinte pe care le-am repetat si rasrepetat, ca sa nu ii pun in dificultate, ci sa verific ca sunt capabili sa le pronunte cum trebe, dupa nush cate repetari in toate cursurile.

Cam asta e ce fac cu ei, sper ca le place si ca invata ceva, pe la sfarsitul trimestrului o sa le cer sa faca o evaluare anonima a cursurilor, sa vad ce si cu, ca am totusi impresia ca le cer cam multe pentru nivelul lor. Eu inca ma mai bazez pe faptul ca intr-a noua (a treia in Franta) faceam 'The Catcher in the Rye', si nu am facut niciodata pana la faculta activitati de 'listening' si totusi intelg ce vorbesc englezii, si majoritatea colegilor mei la fel.

Accept critici (si mai ales incurajari) cu mare drag:)

2 commentaires:

dollo a dit…

mișto faza cu casa :)săracul pui de român are și acolo aceeași angoasă ca și în țară.
mie îmi sună bine ce faci. cred că e esențial să faci repetiții practice înainte să le dai notă pentru că știu din proprie experiență că mulți nu pricep exact ce vrea să zică teoria, până când nu-i arăți practic ce vrei de la ei.

Ioana a dit…

pai numai practic fac, ca nu au mai nici o notiune de gramatica, pana si "subiect" si "verb" le sunt straine...cum naiba sa le vorbesc de "modale" si mai stiu eu ce?:) Tot repetam structuri, da de da de se prinde ceva si fara metamaistiueuce, da-i cam slaba recolta:)

Cât câcat de timp liber fara retele sociale

Mi-am dat seama, nu cu uimire maxima, ci asa, moderata, ca nu am nevoie de facebook ca sa imi incep ziua, sa ma cac, sa imi pierd timpul in...