lundi 5 septembre 2011

Pe vremea mea...

Am terminat liceul de o suta de ani si ceva, generala de parca si mai multi. Mama ma trimitea la scoala de dimineata, fara cheie la gat, ca era bunica-mea acasa sa ma astepte, spre deosebire de vecina Lili, pe care o invidiam enorm, ca era asa de matura cu cheia la gat si singura acasa pana la 4 cand venea maica-sa.

Eram in clasa C, mutata de la o alta generala, nimerisem in clasa "de adunaturi". Aveam sala noastra de clasa, din care ne mutam din cand in cand sa ne uitam la drojdie de bere si drosofile melanogaster la microscop in laboratorul de biologie. Lamele de microscop veneau de la mama, ca lucra la laborator. Fata de masa de pe catedra era cumparata la comun, mai puneam bani si pentru motorina sa dezinfecteze podelele inainte de 15 septembrie. Daca stricam ceva prin clasa, noi reparam, pe banii nostri. Cartile erau gratuite, mai noi sau mai raschirate si exercitiile rezolvate cu stilou cu cerneala, de cele mai multe ori rezolvarile erau proaste. Mancam sandvisuri cu gem de prune sau zacusca in pauza de la 12 fara zece la 12 si zece. Sport faceam in curtea scolii, jucam handbal sau saream la groapa cu nisip (vara, ca iarna era cu zapada), ne mai si dadeam peste cap cateodata in sala. Eu nu reuseam sa ma dau peste cap si sa ma cracanez nu stiu cum cand aterizam inapoi pe cur. Pe tabla se scria cu creta si o stergea elevul de serviciu la pauza sau cand era nevoie. Daca faceam galagie, ne dadea afara (NU pe mine, asa, in general) si elevii "scosi" stateau pe coridor. Din cand in cand mai faceam pe elevii de serviciu, ii intrebam ce cauta pe cei care intrau in liceu. Profesorii faceau prezenta cu catalogul, care era sau la ei sau in cancelarie. Nu cred ca vreun profesor a sunat vreodata un parinte sa-i spuna ca progenitura e absenta la prima ora. Daca un profesor ne zicea sa cumparam nu stiu ce carte, faceam pe dracu in patru si in 2 zile o aveam.

E, asta era pe vremea mea. Pe vremea astora, prezenta se face cu calculatorul, la ora 8 si 13 (dupa pauza de pranz) in primele 2 minute, situatia e trimisa la consilierul de educatie care suna imediat parintii. La liceul unde eram inainte vorbeau de implementarea unui sistem care sa trimita sms direct parintilor pentru fiecare absenta. Tinerii merg la cantina, au cel putin o ora pentru asta. Parintii nu pot fi facuti sa ia alte carti decat ce li se da de la scoala, de multe ori se dau manuale din care au studiat ei insisi. Nimeni nu poate sa atinga vreun elev, daca vrei sa il dai afara il trimiti la consilier cu un alt coleg, nu il iei tu de mana si il treci de partea aialalta a usii (sa nu se spanzure pe hol, ca ala de 11 ani acu' o luna). Parintii trebuie sa stie ce face plodul in tot momentul: in fiecare zi se completeaza online caietul de curs. Daca un elev e absent si cutarica prof nu a completat caietul, tanarul nu invata nimic "ca nu era trecut in caiet". Parintii te contacteaza pe mail daca nu gasesc cursul la timp online. Nu au sali de clasa fixe, toti se muta, si profesorii si elevii. Dirigintii ii au pe cate un an, in caz ca sau unii sau altii discuta serios de sinucidere dupa ceva timp petrecut impreuna. La sport fac: role, inot si alte chestii exotice, cu echipamentul scolii sau platit de "conseil général" (nu stiu cine-i asta, mi-i lene sa-l gugaluiesc). Conseil asta le da si cadouri daca fac proiecte faine, de exemplu ipaduri sau ipoduri. Eu primeam carti pentru premiul intai, si alea cand erau bani, daca nu, aveam numai coronita, pe care mi se pare ca o platea (sau si comanda) mama.

In conditiile astea, elevii mai recenti vin la scoala "sa se vada cu prietenii". Dixit coordonatoarea, si o cred.

8 commentaires:

dollo a dit…

vremea ta a fost fix ca vremea mea. chiar, oare de ce naiba nu dădeam foc la casă până la 4 când venea mama?
vremea ăstora de care zici, acolo e destul de pusă la punct. chiar freaking control, din ce scrii, pe când aici... e un soi de no men-s time... li se rupe la toti, si profi si elevi, si fiecare da vina pe ceilalti pentru propria indiferenta.

Anonyme a dit…

Am aflat si eu curand de prezenta facuta pe calculator si situatia trimisa parintilor. Picea care mi-a spus, trece intr-a sasea (a sasea la ei) a zis ca sunt monitorizati tot timpul, eu zic ca e doar fantasma de copil... sper.
Da, copiii sunt tot timpul sub supravegherea unui adult, exceptiile sunt rare si grave, dupa cum s-a vazut.
Am facut un experiment intr-o gradinita anul trecut, nu aveam voie sa lasam copilul sa se intoarca singur in clasa, noi il luam de acolo, noi il aduceam.

Si da, am supravietuit dup-amiezile singura, chiar si cate-o zi intreaga ramaneam acasa si nu murea nimeni. Aici au dadaca (azi reincep serviciul militar cu doi verisori 8 si 11 ani, maica-mea ne lasa singure de cand aveam eu 8 ani si sora-mea 6, stiam sa incalzesc mancare si eu o luam pe sora-mea de la gradi) pentru ca cine stie ce se poate intampla?
Adevarul e ca niciunul din prietenii mei din copilarie nu a fost acostat de un pedofil sau de un pervers, pe cand am intalnit colegi de facultate ce au avut experiente de genul, in copilarie.

Si scoala nu e ce era la noi. Prefer sistemul nostru de departe, sincer. Astia tin copiii zilnic la scoala, de la 8 la 16:30 sau mai mult, daca stau si la "studiu"... e obositor si frustrant, probabil.

Ah si consiliul general e ala de decide bugetul orasului, daca nu ma insel. Niste neni importanti oricum :))

Ioana a dit…

@dollo: stia naiba sa aprinda aragazul cu chibrite, nici macar chibritele nu stiam sa le aprind:)

si totusi parca e mai bine cand cuiva ii pasa, chiar daca exagereaza, evident...

Ioana a dit…

pai si eu tre' sa merg sa ii iau din curte sa ii aduc direct in clasa. si si eu mergeam dupa sor-mea la gradi, nimeni nu mi-a zis nimic, dar na, era oras mic, ii cunosteam pe mai toti.

si asa, e sunt mereu supravegheati aici, ca daca li se intampla ceva, scoala e trasa la raspundere, pe bune, nu numai de forma.

cat despre orar, mi se pare mai bine sa stea la scoala sa faca ceva, decat acasa sa frece menta, macar isi fac temele la studiu. la collège nu cred ca mai este studiu.

merci pentru 'conseil général':)

Anonyme a dit…

Mpoi nu stiu, eu imi faceam temele acasa... de cele mai multe ori.

O sa trebuiasca sa stau cu copiii mai mult, se pare, tocmai pentru ca fata, cea care e intr-a sasea, are mai putine ore si vine acasa, iar maica-sa vrea sa o supraveghez sa isi faca temele. Zic ca e clar :))
Mie mi se par prea lungi zilele lor, insa, nu stiu cum rezista atata. Uneori ii inteleg ca sunt insuportabili la sfarsitul zilei, au petrecut 8 ore intr-un cadru relativ strict.

Ah, da... am petrecut zece luni sa ii obisnuiesc cu ideea "trecem numai cand e verde la semafor" pentru ca ei treceau si la rosu. In aia mare am incredere, stiu ca se poate uita cand vin masini, dar ala micu' se ia dupa ea si nu se uita daca vin masini au ba. Si-apoi am vazut destui soferi tampiti in Paris (stau in 16, dar asta nu schimba nimic) sa treaca pe rosu... macar sa nu multiplice sansele de a fi omorati.
Imi place cand pe langa unele scoli ai un voluntar ce "dirijeaza" circulatia: opreste masinile cand vrea cineva sa treaca, in special copii. Si masinile asculta :)

Ioana a dit…

Pe langa scoala, la iesirile de la cursuri si dimineata sunt agenti din aia cu veste fluorescente care opresc masinile cand trec pustanii.

Las' ca nu-i chiar asa de strict cadrul, mai au si sport, si desen si muzica, o ora pauza la pranz, na, nu-s chiar in lagar, plus ca le place sa fie cu prietenii :)

Anonyme a dit…

si pumpkina mea o sa stea la scoala pana la 16.30-17.00, si prefer asa, decat sa stiu ca vine singura pana acasa, unde sa stea singura pana vine unul din noi de la job.

Ioana a dit…

@blo: sa stii ca pana la urma urmei nu-i o idee chiar asa de rea, prefer sa sa stea la scoala si sa faca teme decat acasa, facand nush ce exact:)

Cât câcat de timp liber fara retele sociale

Mi-am dat seama, nu cu uimire maxima, ci asa, moderata, ca nu am nevoie de facebook ca sa imi incep ziua, sa ma cac, sa imi pierd timpul in...